مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ وزیر بهداشت در نامهای به شهردار مشهد، از اقدامات شهرداری و شورای شهر مشهد در مدیریت کرونا قدردانی کرد. در متن نامه سعید نمکی، خطاب به محمدرضا کلائی، آمده است: «بدین وسیله از همراهی و مساعدتهای بی دریغ جناب عالی و همکاران محترم شورای شهر و مسئولان شهرداری مشهد، به ویژه اقدامات انجام یافته در مدیریت بیماری کووید ۱۹ قدردانی میکنم. امید است با توجه به اهمیت خاص کلان شهر مشهد مقدس و تأثیر مهم آن بر شاخصهای سلامت، همکاری و پشتیبانی مستمر شما و همکاران ارجمندتان را تا مهار کامل بیماری داشته باشیم. توفیق روز افزون جناب عالی و کارکنان محترمتان را از خداوند بزرگ مسئلت میکنم.»
حمایت از اولین روزها
حضور و حمایت شهرداری و شورای شهر مشهد درست از اولین روزهای شیوع کرونا در کشور و مشهد کاملا ملموس و شایان توجه بود و مدیریت شهری حمایت حداکثری از تمام طبقات را در دستور کار قرار داد.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، در این باره با بیان اینکه اقدامات حمایتی مدیریت شهری از شهروندان در مقابله با بحران کرونا در ۱۰ بخش تقسیم بندی میشود، افزود: کمک به اقشار آسیب پذیر، پشتیبانی از کسب و کارهای شهروندان، حمایت از مراکز پزشکی و کادر درمانی، تأمین و توزیع تجهیزات پزشکی و بهداشتی، ضدعفونی کردن اماکن، معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی، اقدامات مراکز حساس (آرامستان ها، پایانههای مسافربری)، اقدامات حمایتی بر بستر فناوری اطلاعات، تعطیل و محدود کردن خدمات و بخشهای غیر ضروری، اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی و اقدامات ویژه کارکنان و مراجعان به شهرداری از جمله موارد یاد شده است.
۶۲ هزار بسته معیشتی برای اقشار آسیب پذیر
رضا خواجه نائینی افزود: از اسفند سال گذشته تا پایان آبان امسال ۶۲ هزار بسته معیشتی به ارزش ۱۶.۵ میلیون تومان میان ساکنان مناطق کم برخوردار و اقشار آسیب پذیر شهر و ۳۰ میلیارد تومان کارت هدیه نیز بین ۳۰ هزار کارگر خدمات شهری، عمرانی، فضای سبز و پاکبانان توزیع شده است.
وی ادامه داد: برای پشتیبانی از کسب و کارهای شهروندان نیز بخشودگی عوارض شغلی، کسب و پیشه و تجاری موقت و بخشودگی ۵۰ درصد اجاره بهای ماهانه و مالکانه واحدهای تجاری در تملک شهرداری در ۶ ماه اول امسال در دستور کار قرار گرفت؛ ضمن اینکه بخشودگی اجاره بها برای بسیاری از مستأجران شهرداری نیز مد نظر قرار گرفت.
تأمین ۱۸ میلیاردی تجهیزات پزشکی
وی از بخشودگی ۵۰ درصد بهای خدمات صدور و تمدید پروانه اشتغال و بهره برداری ناوگانهای تاکسی رانی، اتوبوس رانی و عوارض ورود به پایانه مسافربری امام رضا (ع)، ارائه مجوز رایگان برای دست فروشان به مدت ۳ ماه و بخشودگی ۵۰ درصد بهای آن پس از دوره سه ماهه تا اعلام وضعیت سفید و مهلت سه ماهه به تمام بدهیها و چکهای شهروندان نیز خبر داد.
به گفته معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، در راستای حمایت از مراکز پزشکی و کادر درمانی، کمک پنج میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار قرار گرفت؛ ضمن اینکه اعطای کمک ۲.۵ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی مشهد برای راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه تشخیص مولکولی، تأمین ۱۸ میلیارد تومان تجهیزات بهداشتی و پزشکی شامل ماسک، تب سنج، شیلد محافظ و محلول ضدعفونی، راه اندازی خط تولید و بسته بندی ماسک بهداشتی با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار عدد ماسک فیلتردار، خرید و استقرار یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در عرصه میدان شهدا برای استفاده در مواقع اضطراری، توزیع ۳۰ هزار قرص ویتامین D۳، ماسک بهداشتی، دست کش و مایع ضدعفونی کننده شخصی بین تمامی کارگران خدمات شهری به عنوان برنامه مهم مدیریت شهری اجرایی شد.
وی با اشاره به افزایش شیوع کرونا در مشهد، از احداث جایگاههای توزیع ماسک بهداشتی با نرخ مصوب دولتی در شهر خبر داد و افزود: ضدعفونی کردن اماکن، معابر و ناوگان حمل و نقل عمومی، مکانهای پرتردد، اطراف مراکز بیمارستانی و معابر حساس شهری، ایستگاهها و واگنهای خط ۱ و ۲ قطار شهری، پایانههای مسافربری، ایستگاههای اتوبوس شهر، ناوگان اتوبوس رانی بخش عمومی و خصوصی و تاکسیهای هسته مرکزی شهر، فرودگاه و راه آهن از دیگراقدامات مستمر مدیریت شهری در این باره بود.
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد ادامه داد: عملیات ایزوله و تدفین متوفیان کرونا در آرامستان ها، تجهیز و جداسازی ۳ دستگاه خودرو حمل متوفی ویژه موارد مشکوک و آلوده به ویروس کرونا و تعیین سردخانه مجزا و جداسازی متوفیات کرونا نیز برای کاهش اثرگذاری کرونا در دستور کار قرار گرفت.
وی از تب سنجی مسافران پایانه ها، استقرار ۲دستگاه آمبولانس در پایانه مسافربری مشهد و مدیریت ترافیک ورود و خروج مسافر و کاهش اجباری حدود چهل درصدی حجم تبادل مسافر نیز به عنوان اقدامات پشتیبانی برای کاهش شیوع کرونا در مشهد یاد کرد.
توسعه شهرداری الکترونیک برای کاهش مراجعات
خواجه نائینی افزود: تکمیل و بهره برداری از سامانه شهرداری الکترونیک با ارائه همه خدمات به صورت برخط در ۵ منطقه شهری از طریق درگاه ec.mashhad.ir و تسریع در فرایند الکترونیکی کردن خدمات سایر مناطق، تجمع خدمات الکترونیکی عوارض شهرداری مشهد، شامل عوارض خودرو، کسب و پیشه و نوسازی، ایجاد امکان فروش ماسک از طریق نرم افزار تلفن همراه «شهر من» و توزیع محلول رایگان ضدعفونی از طریق آن، ایجاد روش پرداخت الکترونیکی بهای تاکسی از طریق نرم افزار تلفن همراه تاپ، جانمایی مراکز درمان کرونا بر روی نقشه همراه مشهد و توسعه خدمات نرم افزار تلفن همراه شهر من نیز در راستای توسعه شهرداری الکترونیک از دیگر اقدامات مدیریت شهری در این راستا بوده است.
تعطیلی موقت خطوط قطارشهری و اتوبوس رانی
یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری، تعطیلی موقت برخی زیرساختهای شهری بود که به گفته خواجه نائینی، شامل تعطیلی همه خطوط قطار شهری و ناوگان اتوبوس رانی درون شهری از ۲۵ اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، تعطیلی و مسدود سازی ورود همه بوستان ها، نمازخانه ها، آب خوری ها، تجهیزات ورزشی، تعطیلی تمامی روز بازارها، شب بازارها و جمعه بازارهای تحت نظر شهرداری در دوران وضعیت قرمز، توقف خطوط پردازش زباله در سایتهای میامی و کارخانه کمپوست و اجرای دستورات تعطیلی، دورکاری و کاهش ساعت کاری بود.
اما این پرسش را که ابزارهای شهرداری برای اطلاع رسانی به شهروندان شامل چه مواردی بود، معاون شهردار مشهد این گونه پاسخ گفت: برای این مهم تبلیغات محیطی گسترده در بیلبورد و استرابوردها، تولید و انتشار گزارش خبری، گفتگو، مقاله، کلیپ، اینفوگرافی، پادکست و گزارش تصویری از طریق شبکههای اجتماعی و پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد به طور منظم در حال انجام است؛ ضمن اینکه تولید ۱۲۰ هزار نسخه پوستر، بروشور و سایر اقلام آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز عملیاتی و اجرایی شد و ۱۱۰ هزار نسخه اعلان محیطی نیز در نمایشگرهای تبلیغاتی قطار شهری، ایستگاههای اتوبوس و تاکسی نصب و به نمایش درآمد.
به گفته وی، آموزش بیش از ۲۰ هزار نفر از کارکنان اجرایی ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری به منظور رعایت دستورالعملهای بهداشتی و حضور مدیران شهری در رسانه ملی، گفتگو با مطبوعات و انعکاس فعالیتهای صورت گرفته در مطبوعات نیز یکی از سیاستهای جدی مدیریت شهری طی این مدت بوده است.
تشکیل تیمهای سیار تست کرونا
وی افزود: اقدامات ویژهای نیز برای کارکنان و مراجعان به شهرداری در مواجهه با کرونا انجام شد که از جمله آنها میتوان به تشکیل تیمهای پزشکی سیار برای معاینه و تست موارد مشکوک ابتلا به بیماری کرونا، الزام مراجعان به شهرداری به استفاده از محلول ضدعفونی دست و ماسک بهداشتی در مبادی ورودی، راه اندازی سامانه تلفن داخلی ۲۱۱۵ ویژه کارکنان شهرداری برای راهنمایی و پاسخ گویی از ساعت ۸ تا ۱۴ هرروز و اجرای طرح پایش روزانه سلامت کارگران خدمات شهری اشاره کرد.